Spaarrente verwachting voor 2016

  Door: Roel 68674 keer gelezen
Spaarrente prognose voor 2017

De spaarrente is historisch laag. Zet deze daling door en gaan we betalen voor ons spaargeld? Lees onze spaarrente verwachting.

Update: de spaarrente verwachting voor 2017

Spaarrente historisch laag

De spaarrente daalt al geruime tijd. We gaan het jaar uit met een gemiddelde spaarrente van net geen 0,4%. Een historisch lage spaarrente voor de vrij opneembare spaarrekening.

Spaarrente verdubbelen? Het kan!Kies voor de hoogste spaarrente van dit moment >>>

 

Waarom daalt de spaarrente?

De spaarrente wordt grotendeels bepaald door de beleidsrentes van de Europese Centrale Bank (ECB). De centrale bank is de belangrijkste bankier voor de consumentenbanken. Met de depositorente bepaalt de ECB hoeveel het banken oplevert (of kost) om geld te stallen. Deze marktrente rekenen de banken door aan de consument.

De Eurozone kampt al geruime tijd met een lage inflatie. Dit betekent dat de prijzen onvoldoende stijgen om aan de groeiverwachting te voldoen. In een poging de bestedingen aan te jagen maakt de centrale bank sparen onaantrekkelijk door de beleidsrente te verlagen.

Op dezelfde manier wordt lenen door de ECB aantrekkelijk gemaakt, wat zorgt voor de lage hypotheekrente en lage rentes voor een consumptief krediet.

Spaarrente verwachting

Nieuwe ronde renteverlagingen

In maart 2016 heeft de Europese Centrale Bank de crisismaatregelen geïntensiveerd. Daarbij is ook het belangrijkste ECB-tarief voor de spaarrente verder verlaagd. Alle banken hebben daarop hun spaarrentes aangepast aan de nieuwe beleidsrente. De gemiddelde spaarrente daalde in het derde kwartaal naar 0,53%. Een jaar geleden was dit nog 0,93%.

We verwachten daarom dat de spaarrente op het huidige lage niveau blijft en mogelijk licht verder daalt.

Opvallend: begin november verlagen een aantal banken in de top van het spaarrente-overzicht hun tarieven. zo verlaagde Nationale Nederlanden zowel in november als december de hoogste spaarrente van Nederland. Hier lijkt echter geen directe aanleiding toe. Het maakt wel duidelijk dat de spaarbanken goed op elkaar letten.

Spaarrente negatief in 2017?

De depositorente van de ECB is sinds maart -0,4% (een negatieve rente ). Dit betekent dat banken een boete betalen wanneer zij geld stallen bij de centrale bank. We verwachten echter niet dat consumenten binnenkort ook moeten betalen voor hun spaargeld bij de bank. Daarvoor is de Nederlandse spaarrente relatief hoog en de renteverlaging te beperkt. Ook is de spaarrente nog steeds een belangrijke bron voor financiering van de banken (geld om weer uit te lenen). Wel  zal de spaarrente in 2016 dicht bij de 0% uitkomen.

Een negatieve spaarrente is echter niet helemaal uit de sluiten. Dit geven een aantal banken in binnen- (ABN AMRO) en buitenland (Sparkasse Oberhausen) zelf aan. Worden hier de geesten rijp gemaakt voor een negatieve spaarrente of durven de banken dit tocht niet aan? Lees meer over de mogelijkheid van een negatieve spaarrente in Nederland.

Tip: Schrijf je in voor de Renteflits en volg de ontwikkeling van spaarrente op de voet.

Kies voor een hogere spaarrente

Spaar jij nog bij een grootbank? Dan kun je je spaarrente verdubbelen. Grote banken als ABN AMRO, Rabobank en ING bieden op dit moment een extreem lage spaarrente. Je kunt je spaargeld (deels) overzetten naar een andere Nederlandse spaarbank voor een hogere spaarrente. Dit is eenvoudig en gratis: je opent een rekening en stort het spaargeld van de ene spaarrekening naar de andere.

Andere manieren om de spaarrente te verhogen zijn:

De toekomst van sparen

Nederlanders zijn van oudsher echte spaarders en voor deze deugd worden we graag beloond. Door te sparen haal je echter geld uit de economie dat nodig is om deze draaiende te houden. Is het daarbij logisch dat het veilig bewaren van uw geld gratis is? En wat zijn alternatieven voor sparen, moeten we bijvoorbeeld gaan beleggen? Het zijn vragen/ discussies die we ook in 2017 vaker gaan horen. Wat is jouw mening? Geef een reactie onder dit artikel.

Gerelateerde blogberichten

Reageer op dit artikel

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Global tokens will be replaced with their respective token values (e.g. [site:name] or [current-page:title]).
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Reacties

Sparen

Ik ben van mening dat het veel beter is om de hypotheek (gedeeltelijk) af te lossen. Dit brengt naar rato meer rendement dan sparen op ons zuurverdiende geld. Ik heb eeb groot gedeelte van mijn hypotheek afgelost en tevens weer opgenomen tegen een rente van 2,4% wat eerst 5% was.
Op deze manier breng je de maand lasten met 50% omlaag.

sparen of aflossen

Het enige juiste commentaar wat hout snijdt. Inderdaad je hoge hypotheekrente openbreken en omzetten en zorgen dat je het terug verdient binnen de helft van de nieuwe termijn. Of direct de hypotheek deels aflossen wat uiteindelijk het meeste rendement oplevert maar dan is je liquiditeit omgezet in "stenen". Desondanks een verstandige keuze.

sparen of aflossen

Laat bij aflossen van de hypotheek ook meewegen of je (binnenkort)nog gaat verhuizen. Dan op de bijleenregeling letten. Wil je juist in je woning blijven wonen, vraag je dan af of het verstandig is om af te lossen. Je geld zit dan inderdaad "in stenen".En meer waarde in je stenen is meer vermogen. En dat heeft ook weer consequenties voor "eigen bijdragen"die afhankelijk zijn van je vermogen. Denk dus goed na!

Beleggen

Beleggen blijft een hoog risico verder bij enige winst betaal je inkomsten en bij wat meer ook vermogens belasting nee het is het niet waard. Ik geef mijn geld dan liever aan het buitenland uit , in Nederland wordt je altijd gestraft ook moeten we naar 2020 ook voor zonne energie belasting betalen wie goed wil doen wordt gestraft in dit land.

Spaarrente

Ik vid het schandalig dat ik niets meer krijg voor mijn spaargeld.
Beleggen doe ik niet meer, daar ben ik al mee bedrogen.
En ik heb toch een buffer nodig voor later of onverwachte uitgave.

Spaarrente

Ik heb al meerdere malen gezegd, de hoge heren doen waar zij zelf zin in hebben. Het is erg makkelijk om het geld van de consument te gebruiken om mee te speculeren, het was beter hun gage eens ingekrompen werd, misschien zij dan zelf eens konden voelen hoe dat bevalt. Daar komt nog boven op ons geld door hard werken,om de wereld op zijn poten te zetten is berijkt en dat de crisis wordt veroorzaakt door de jeugd, die een hele dag op knopjes zitten te drukken in plaats hun handen doelmatig te gebruiken, dat is de werkelijke oorzaak!!!

Sparen

Door te sparen haal je echter geld uit de economie dat nodig is om deze draaiende te houden??? wat dacht je van een fatsoenlijke rente die je krijgt en waardoor je pensioen tenminste op peil blijft. Dat is geld wat je uit kunt geven en wat je ook makkelijk uitgeeft. Je laatste spaarcentjes daar ben je zuinig op en zeker als je ziet wat je hier allemaal moet betalen. We worden helemaal uitgekleed en alle geld verdampt nu zomaar, daar is de economie helemaal niet bij gebaat.

sparen

Ik vind het schandalig dat je haast geen rente krijgt op je
spaarrekening, waarom moet je beleggen, mijn man en ik zijn
al ver boven de 70, moet je op je oude dag je kapitaal dan verliezen dan spelen de banken er weer mooi weer mee
als de rente negatief wordt dan moeten we massaal ons
geld er af halen, kijken wat de banken dan zeggen

sparen

Ik ben het hier helemaal mee eens en met z'n allen het spaargeld opnemen. Moet je dan de banken horen.

Spaargeld

Mee eens alles eraf halen

sparen

helemaal mee eens!

Sparen

Zeker ... alles opnemen!

Sparen/rente

Mee eens .....met elkaar alles eraf halen En laat de banken dan maar piepen !!!!

Sparen

Ik zeg, een bankrun naar spaargeld veroorzaken en laat ze dan maar voelen hoe dat is

Rente

Die Draghi is een verschrikkelijke draak van een vent. Een waardeloos beleid!!
Denkt die idioot nu echt dat iedereen meer geld gaat uitgeven? Juist het tegenovergestelde!!
We gaan oppotten en halen het geld van de bank.
Die akelige banken doen hier hun voordeel mee,betalen niks aan rente maar vragen wel aan mensen die geld moeten lenen de hoofdprijs.
Het zijn grote profiteurs! !

spaarrente

Wat een boeven zijn het de banken ze gebruiken ons spaargeld dan woorden wij gestraft

spaarrenten

Wat een boeven zijn het de banken ze gebruiken ons spaargeld dan woorden wij gestraft

rente

Op deze manier proberen ze de burger te dwingen om hun geld uit te geven.
Alleen is de economie aow pensioen zo op het randje dat je wel rekening moet houden voor later.
Maar ja met sparen is de belasting weer blij
We worden aan alle kanten uitgeknepen.
De hoge heren krijgen het niet aan hun kiezen naar de hardwerkende mens delft het onderspit.
De belasting pfffff bruto dit en bruto dat maar wat de mensen netto over hebben dat is wat telt.
Nederland de euro belgie allemaal heel hoog gebrepen voor ons kleine landje.
Maar ga zo door dan gaan wij van welvarend naar armoe misschien zetten andere landen voor ons dan ook goede doelen op

sparen

Het is al zo ver dat we praten over betalen als we spaargeld hebben.
Schandalig, hard voor gewerkt en dan wordt je dadelijk nog dubbel gepakt, de belasting en de bank.
Ga dat geld maar bij de kopstukken halen (panama papers).
Ik vind dit heel erg. Schande.

De rente blijft laag tot dat

De rente blijft laag tot dat de zuidelijke landen zoals Spanje, Italië en Griekenland hun dure schulden hebben geruild voor lagere rentes. Dat de ECB dit doet om de Europese economie op gang te krijgen geloof ik geen snars van. Door nl zou net als in andere landen deel van je pensioen vrij gegeven moeten worden om je hypotheek af te lossen. Nu profiteren de banken twee keer. In het kort: we worden geregeerd door de banken met de ECB voorop.

Sparen

Ik vind het vreselijk dat ik niet gewoon kan sparen tegen een redelijke rente. Beleggers vertrouw ik niet meer. En ik heb toch een buffer nodig voor als ik iets nodig heb.

sparen en vermogenrendementsheffing

het is een schande dat de regering nog steeds deze dubbele belasting niet heeft afgeschaft! of zorg dan in ieder geval dat er over werkelijk rendement wordt geheven want dut is pure diefstal ! Probeer je de vrije val van je pensioen enigszins af te remmen, dan word je gestraft met een buitensporig hoge belasting op spaarcentjes waar je notabene al loon belasting over hebt betaald.

spaarrente

Bedankt voor deze blog. Waarom wordt de rente (kunstmatig) laag gehouden? Willen regeringen tegenwoordig dan niet dat we zelf voor ons pensioen gaan sparen? "Leuk" als dit onmogelijk wordt gemaakt door de ECB. Deze ellende komt nog bovenop de inflatie.

Sparen

Als je je hypotheek met je spaargeld gaat aflossen, ben je steenrijk.
Helaas je kan je er dan als "arme" kluizenaar in gaan leven.

sparen

Wij maar sparen voor onze oude dag tegen een rente van 0.4% en de belasting wordt gewaardeerd op 4 % !! Wanneeer komen wij eens in opstand tegen de ECB??

Spaarrente negatief?

Als de spaarrente negatief zal worden en je dus moet gaan betalen voor je spaargeld,.... waar gaat dat geld dan heen?

Spaarrente negatief

De negatieve rente is voor de banken. Ze zeggen dan " wij moeten er toch op passen" . Dat kost geld, en wij kunnen veel voordeliger geld opnemen bij de ECB. Zo lang er in het zuiden van Europa zo gemakkelijk wordt omgegaan met staatsschulden en de ECB accepteert dit gewoon, blijven wij met z'n allen die landen sponsoren. Er komen nog steeds een heleboel landen in de eurozone weg met het hogere staatsschuld dan de afgesproken 3%. Dit zijn de grotere landen Italië, Spanje , Frankrijk, Griekenland . Die hebben een hele grote stem in Europa .

Geen rente betalen over je Spaargeld

Wanneer de rente negatief wordt voor Spaargeld (dat wil zeggen dat je rente moet gaan betalen over je Spaargeld, in plaats van dat je rente gaat ontvangen over je Spaargeld) dan maak je je Spaargeld gewoon weer over naar je betaalrekening. Zodoende is het geen Spaargeld meer.

Geen rente betalen over je spaarrekening

Dat is natuurlijk niet zo. Zelfs contant geld moet je opgeven aan de belasting en dus ook je saldo op je gewone betaalrekening, trouwens de banken geven het zelf al door aan de fiscus.

Spaar rente

Dat werd niet bedoeld (de belastingen) er werd gedoeld op de negatieve rente vd paar rekening, dan geld gewoon op de lopende rekening zodat er geen rente betaald hoeft. Ik weet niet of dat zo gaat zijn. Anders moet je altijd rente betalen over je betaal rekening, zowel bij positief als negatief saldo.

spaarrente

Grote schande!!! De grote heren van de banken veroorzaken een bankencrisis wereldwijd. Door de intussen jarenlange crisis blijven de rentes maar dalen en ziet de gewone man zijn al kleine voordeeltjes langzaam maar zeker helemaal als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ondertussen blijven de zogenaamde grote jongens van deze banken hun spelletjes onbestraft verder spelen onder andere met de zuur verdiende spaarcentjes van de gewone burger. Ook is er regelmatig nog steeds ophef over grote bonussen die de 'topjongens' van de banken zouden moeten ontvangen omdat ze zo goed hun best doen. Grote criminelen zijn het!!! Ze zouden verplicht moeten worden om van deze bonussen een grote pot te maken om het renteverlies van de spaarders te compenseren. Integendeel, er zijn ondertussen al perikelen om spaarders op termijn een negatieve rente aan te rekenen. Waar zijn ze mee bezig? Als het zover komt bewaar ik nog liever mijn geld onder mijn bed dan aan deze schurken te moeten betalen om mijn geld in bewaring te nemen. En van de regering hoef je tegenwoordig ook al niet veel te verwachten.

banken

in de tijd van werken met eigen bedrijf en woning gaat je geld op aan belastingen, rentes van hypotheken/leningen tot je failliet gaat, huis met weinig overwaarde verkopen en nu weer geld verliezen aan de bank? vroeger kon je van je spaarrente nog leuke dingen doen, nu moet je bezuinigen om de huur en hoge vaste lasten te kunnen betalen met dank aan de witte boorden, die er geen nacht minder van slapen, schande!

leeftijd

denken jullie er wel eens aan dat met al jullie klachten over vroeger "iets leuks en extra's" van spaargeld en "waar moet ik heen met mijn kapitaal?", dat jongere mensen dit dus niet eens hebben? het is rot, maar vergeet niet dat jullie wel al die voordelen hebben gehad. 1/4 van de bevolking (laten we zeggen de mensen va 18-35, laat staan de kinderen onder 18) groeit op helemaal zonder al die extra's... heeft nog geen eens een eigen huis of flink spaargeld, een enkeling met geluk van goede hersenen én bovenmatige energie of fijne ouders die meespaarden of werkzaam in een van de laatste goedverdienende sectoren daargelaten.

Sparen en niet uitgeven

Waarom sparen we zoveel en geven te weinig uit? Wij hopen over 7 jaar pensioen te ontvangen, maar hoeveel? Dus sparen wij en geven wij weinig uit om zeker te zijn dat we ook door eigen middelen genoeg hebben over 7 jaren.
De onzekerheid en kortingen op pensioenen geeft steeds meer sparen en steeds minder uitgeven - daarom.

Rente

Eind 2017 zit de termijn erop van Draghi. Laat er dan maar weer een Noord Europeaan komen .....

Spaarrente verwachting 2016

De opmerking "Door te sparen haal je echter geld uit de economie dat nodig is om deze draaiende te houden" klopt maar voor een klein gedeelte. Banken lenen ons spaargeld weer uit aan bedrijven die vervolgens weer investeren. Dit zorgt voor werkgelegenheid en stimuleert koopgedrag.

Spaarrente

Doe ik wat de overheid propageert, namelijk sparen voor een pensioen, houdt men de spaarrente zo laag dat sparen bijna geen zin meer heeft. Kunt u er nog bij??

spaarrente

Regerende personen doen het goed!, "Wie niet voor zich zelf kan zorgen kan dat zeker voor een ander niet" Met andere woorden zorg voor je zelf een ander doet dat niet.

box3

dat sparen geen of een schamel beetje rente geeft is niet plezierig maar kan ook niet geëist worden. oplichterijis dat de belasting dat box3 in praktijk alle rente kan afpakken en meer. En dat gedeelte meer is feitelijk diefstal en gehele oplichting.

leeftijd

denken jullie er wel eens aan dat met al jullie klachten over vroeger "iets leuks en extra's" van spaargeld en "waar moet ik heen met mijn kapitaal?", dat jongere mensen dit dus niet eens hebben? het is rot, maar vergeet niet dat jullie wel al die voordelen hebben gehad. een deel groeit op helemaal zonder al die extra's... heeft nog geen eigen huis, mooie huurwoning of flink spaargeld. en ook het zelfde vooruitzicht. Dus beter er wat van maken dan jaren te mopperen tot we doodgaan.

Veilig

Is het daarbij logisch dat het veilig bewaren van uw geld gratis is?

Sinds wanneer kunnen banken niet meer failiet gaan, ik heb iets gemist?

spaarrente

Het is triest dat de spaarrente zo laag is. en schandalig als het negatief wordt. Zeker mensen die al niet zo veel hebben en bloedig gespaard hebben voor een buffertje of voor de oude dag zijn weer de dupe. Beleggen? Schei toch uit! Je kan alleen 'spelen'met geld als je meer dan genoeg hebt. H
eb zelf ooit gespaard bij Aegon om 'later'een extraatje te hebben. Kom letterlijk bedrogen uit! De opbrengst is diep onder de minimum verwachtingen. En dan moet, je als je je eigen geld wilt hebben, eerst nog even 300 euro aan bemiddelingskosten betalen aan de dieven van Aegon. De ouwe sok is misschien de beste optie.

Spaarrente

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als de rente negatief wordt. Nu is de rente belast door middel van de vermogensrendementsheffing. Bij negatieve rente wordt dit natuurlijk een aftrekpost.

geld

in de toekomst komt er een geldloge maatschappij (pinnen) u krijgt € miles die u kunt inwisselen voor wat u nodig heeft in winkels of via internet. M.i.; mede door allerlei bepalingen in de wet; mogen wij niet meer vermogend zijn (spaargeld hebben) de uitspaak van een manger destijds: Arbeiders moet je niet te veel salaris geven anders worden ze lui en als je ze afknijpt luisteren ze beter ..... sparen word ook ontmoedigd d.m.v. de stellingname dat 4 % rente de rekenmaat is .. 0,45 % rente en 1,2 % belasting .. reken maar uit. Vroeger was de 1ste NLG 1.000,00 rente vrijgesteld van belasting.