Nederland kampioen in verzekeringsfraude

‘Mijn Iphone is in het toilet gevallen,’ en ‘mijn koffers zijn verdwenen op het vliegveld’. Deze opmerkingen zijn zomaar een greep uit de claims die verzekeringsmaatschappijen krijgen van hun klanten. Nederland is kampioen van Europa als het gaat om verzekeringsfraude, blijkt uit onderzoek van verzekeringsmaatschappij Deck.

88 euro per Nederlander per jaar

Per Europees land is een schatting gemaakt van het aantal verzekeringfraudes. Volgens het onderzoek wordt er per Nederlander jaar gemiddeld 88 euro gefraudeerd en komt daarmee op de eerste plek van de meeste fraudes in Europa. Op de tweede plek komt Ierland met 55 euro en op de laatste plaats Spanje met 25 euro. “Het verschil tussen Nederland en andere Europese landen heeft meerdere oorzaken,” legt directeur van Deck Bob Stehmann uit, “in Spanje wordt er bijvoorbeeld minder vaak geld uitgekeerd wanneer een klant een schadeclaim heeft ingediend. De klant krijgt vaker een directe reparatie aangeboden wanneer het bijvoorbeeld gaat om een deuk in een auto of een kapot telefoonscherm.”

Onderzoek kost meer geld dan uitkeren

In het onderzoek is gebruik gemaakt van cijfers van verschillende verzekeringsmaatschappijen in het binnen- en buitenland. De meeste schadeclaims, zo’n 70 procent, zijn onder bedragen van 1000 euro. Ongeveer 90 procent van het totaalaantal fraudes vindt daar plaats. “Vaak kost het een verzekeringsmaatschappij meer geld om uit te zoeken of er wordt gefraudeerd dan meteen het bedrag uit te keren dat een verzekerde claimt,” vertelt Stehmann. Slechts 5,5 procent van de gepleegde fraudes wordt ontdekt.

De vreemdste verhalen

Volgens Stehmann ligt het fraudepercentage in Nederland zo hoog omdat Nederlanders zichzelf ‘oververzekeren’. “Nederlanders houden van een sociaal vangnet en verzekeren zich daarom soms meer dan zij nodig hebben. Daardoor vinden zij dat zij dan ook wel eens recht hebben op een claim, ook al is die claim onterecht.”

Stehmann heeft in zijn carrière bij verschillende verzekeringsmaatschappijen zoals A.S.R., FBTO en Achmea de vreemdste verhalen gehoord van klanten die een claim hadden ingediend. “In de periode dat ik werkzaam was bij Achmea heb ik de meest bijzondere situatie meegemaakt. Een nieuwe Iphone kwam uit en klanten dienden massaal claims in omdat hun oude telefoon stuk was gegaan of in het toilet was gevallen. In een reactie daarop hadden wij als verzekeringsmaatschappij alle klanten met die claim een oude Iphone opgestuurd in plaats van geld uitgekeerd.”


Wat als fraude wordt ontdekt

Het lijkt makkelijk om weg te komen met een neppe schadeclaim, maar dat is in de praktijk wel anders. Op het moment dat een verzekeringsmaatschappij een fraude ontdekt kan dit vervelende gevolgen hebben. Zo kan de fraudeur met persoonlijke gegevens geplaatst worden in CIS, een landelijk informatiesysteem voor verzekeringen. CIS wordt gebruikt om verzekeringsmaatschappijen te beschermen tegen nieuwe klanten die in het verleden zijn betrapt op frauderen.

Genoeg klanten die zich netjes gedragen

Stehmann wil wel benadrukken dat er ook genoeg klanten zijn die zich netjes gedragen en soms zelfs geen claim indienen wanneer zij dat wel mogen. “Er zijn veel mensen die het te veel gedoe vinden om een claim in te dienen. Zij verven liever zelf hun muur voor een paar tientjes wanneer hun kroost met potloden en pennen zijn losgegaan op het behang.”

Wil je weten hoeveel goedkoper jij uit bent? Bereken hier jouw premie bij Deck.

Dit artikel is geschreven door Roel van Oirschot

Eerste woning kopen?

Ontdek de mogelijkheden voor starters.

Aflossingsvrij

Bereken jouw mogelijkheden met een aflossingsvrije hypotheek

Overwaarde opnemen?

Bereken nu vrijblijvend jouw mogelijkheden.

Plaats een reactie

Een complete hypotheekvergelijking?

Wij vergelijken méér dan 670 hypotheken.

040 311 60 22

Nu bereikbaar tot 21:00.
Bel direct