Nu een huis kopen vraagt om een andere aanpak

  Door: Roel 7396 keer gelezen
Huis kopen

Een huis kopen in deze huizenmarkt vraagt om een andere aanpak. Geen Open Huizen Dag, wie nu een huis wil kopen moet initiatief nemen en inventief zijn.

Huizen steeds sneller verkocht

Aanstaande zaterdag is het weer Open Huizen Dag. Rustig en in een ongedwongen sfeer woningen bezichtigen; het is een beeld uit een andere tijd. In de huidige huizenmarkt gaat het er een stuk minder ontspannen aan toe.

Op populaire huizen komen hordes potentiële kopers af. Snel bieden en overbieden zijn de norm, niet zelden met gesloten envelop. Huizen zijn snel weer van de markt verdwenen en halen soms de huizensites niet eens. Met een bouwkundige keuring of voorbehoud van financiering ben je soms bij voorbaat kansloos. En die vers gebakken appeltaart kun je wel vergeten.

Door een grote vraag en een beperkt aanbod, worden woningen sneller verkocht. In het tweede kwartaal van 2018 stond een woning gemiddeld 45 dagen te koop, 18 dagen minder dan een jaar eerder. Wie wacht tot de half jaarlijkse Open Huizen Dag, heeft al flink wat potentiële koopwoningen gemist. 

Benieuwd naar jouw financiële mogelijkheden?Bereken je maximale hypotheek >>>

Ander aanpak bij het kopen van een huis

Een huis kopen op de huidige verhitte huizenmarkt vraagt om een andere aanpak. Wie een huis wil kopen moet zelf het initiatief nemen, inventief zijn en het hoofd koel houden. Dit zijn enkele tips:

1. Kijk verder dan Funda

Er zijn meer huizensites dan Funda. Hier kun je huizen vinden die niet op Funda staan. Ook op vraag-en-aanbod websites worden vaak soms huizen aangeboden. Marktplaats heeft hiervoor zelfs een aparte categorie.

2. Aankoopmakelaar inschakelen

Een aankoopmakelaar kent de lokale huizenmarkt en is soms eerder op de hoogte van een huis dat te koop komt. Voor deze ‘exclusieve’ marktinformatie moet je echter flink in de buidel tasten. Vanaf 2018 kun je deze kosten niet meer meefinancieren.

3. Gebruik je netwerk (op social media)

Verkopers posten hun woning vaak op social media, zoals Facebook en Twitter, om deze onder de aandacht te brengen. Door liken en delen binnen je netwerk kun je snel op de hoogte zijn. Of gebruik social media om je netwerk te laten weten dat je een woning zoekt. Misschien hebben ze tips voor je.

4. Een briefje in de brievenbus

Niet zo modern, maar wel persoonlijk is een briefje in de bus van een huis dat (nog) niet te koop staat. Daarin laat je de bewoner weten dat je geïnteresseerd bent om de woning te kopen. Zo kun je op de markt vooruit lopen. Laat zien dat je een serieus geïnteresseerd bent, maar maak het vooral persoonlijk. De gunfactor speelt namelijk ook een rol.

5. Koopgarantregeling of koopvariant

Met een koopgarantregeling of koopvariant koop je een woning van een woningcorporatie, vaak met korting en/ of terugkoopgarantie. De woningen worden vaak toegewezen op basis van loting. Je moet dus een beetje geluk hebben, maar daarna heb je eerste keus en je hoeft niet te bieden.

6. Houd je hoofd koel

In deze verhitte huizenmarkt kunnen kopers in de verleiding komen om risico's te nemen of  te snel een keuze te maken. Bij een grote aankoop als een huis is dit onverantwoord. Kopers moeten dan ook altijd het hoofd koel houden:

  • Weet wat je financiële mogelijkheden zijn en bepaal vooraf je grens
  • Leg je potentiele aankoop voor aan vrienden en familie. Voorkom dat je door enthousiasme iets over het hoofd ziet.
  • Doe geen concessies als het gaat om de bouwkundige keuring of financieringsvoorwaarden. Bij gebreken of als de financiering niet rond komt, zijn de (vaak flinke) financiële gevolgen voor jou.
  • Na het tekenen van de koopovereenkomst heb je 3 dagen bedenktijd. Gebruik dit om je keuze te overwegen en door eventueel alsnog een taxatie te laten doen.

Meer tips voor het kopen van een huis:

Heb jij tips of ervaring met kopen op een verhitte huizenmarkt? Deel het in een reactie onder dit artikel.

Reageer op dit artikel

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Global tokens will be replaced with their respective token values (e.g. [site:name] or [current-page:title]).
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.