Dit jaar is een recordaantal huishoudens overgestapt van energieleverancier. De belangrijkste reden was de prijs. Consumenten kunnen tot 400 euro per jaar besparen.
Vinger aan de pols
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt een vinger aan de pols bij de energiemarkt in Nederland. Daarmee gaat het steeds een stapje beter blijkt uit recent onderzoek. Meer consumenten kijken kritisch naar hun energietarief en de dienstverlening van energieleveranciers bij overstappen wordt beter.
Jouw laagste energietariefStart hier je vergelijking >
Consumenten kritischer
In de eerste helft van 2015 wisselde één op de zeven huishoudens van energieleverancier. Dit waren er niet eerder zoveel. Deze kritische consumenten houden de maatschappijen scherp. De gemiddelde energierekening ging het in de eerste helft van dit jaar van € 1715.- naar € 1699,-.
Tot 400 euro besparen
De belangrijkste reden om over te stappen is nog altijd de prijs. Huishoudens die nog nooit zijn overgestapt kunnen jaarlijks tot € 400,- besparen door de energietarieven te vergelijken. De energieprijzen dalen sinds 2013. Hierdoor kan het voor alle huishoudens interessant om te controleren of ze de energiekosten omlaag kunnen.
Daarnaast bieden veel energiemaatschappijen een welkomstkorting voor nieuwe én bestaande klanten, wanneer ze (opnieuw) een contract afsluiten. Deze korting kan oplopen tot € 295,- en ontvang je op het einde van je contractperiode. Jaarlijks overstappen levert op die manier een mooie besparing op. In onze vergelijking van de energietarieven, hebben we de hoogtste kortingen meegenomen.
Probleemloos overstappen
Overstappen gaat in de meeste gevallen goed. 89% consumenten is tevreden over de verwerking van de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Slechts 2% geeft aan ontevreden te zijn. De ondervraagden zijn over het algemeen positief over de dienstverlening van de energieleverancier, onder andere over facturering en klantvriendelijkheid.
Meer concurrentie
De toezichthouder Autoriteit Consument en Markt richt zich in 2015 specifiek op de energie en zorg, omdat de concurrentie in deze markten ‘nog wel een zetje kunnen gebruiken’. Door overstapdrempels weg te nemen en overstappen te stimuleren moeten aanbieders meer gaan concurreren. Dit is natuurlijk in het voordeel van de consument.
Jan. 2015 jaarcontract afgesloten. Tussentijds eenzijdig door NEM gewijzigd van betaling eind vd maand naar betaling begin van de maand. Onacceptabel!! Contract is contract. Stap daardoor zeker weer over naar andere. maar let wel op vastleggen alle voorwaarden. Welkomstbonus wordt pas eind van het jaar verrekend. Dat is geen “welkom”